


Zajęcia grupowe
W czasie swojej pracy w placówkach szkolnych oraz przedszkolnych oraz rozmów z rodzicami zauważyłam, że nie tylko dzieci z orzeczeniem potrzebują wsparcia w zakresie umiejętności poznawczych, komunikacyjnych i społecznych.
-
Są dzieci, które nie mogą nadążyć za podstawą programową, nie mogą skupić się, aby wykonać zadania w sali lub w klasie. Często poddają się i przestają wierzyć we własne możliwości, nie chcą wykonywać zadań, odmawiają współpracy. Wstydzą się wykonywać czynności, z którymi sobie nie radzą, a które zostały już opanowane przez ich rówieśników (np. czytanie na głos w klasie, zadania przy tablicy). Niemożność wykonania zadania w określonym czasie może również powodować u nich zachowania trudne, bunt i frustrację.
-
Są dzieci, które nie angażują się w relacje społeczne. Czasem mają jedną, bliską osobę (koleżanka, kolega lub nauczyciel), przy której czują się bezpiecznie, a czasem funkcjonują samotnie na obrzeżach grupy. Czasem odpowiedzą, gdy są zapytane, chociaż bywa, że i to wywołuje u nich silny lęk. Każda nowa sytuacja, osoba lub miejsce może powodować dodatkowy lęk i wycofanie. Lęk jest na tyle duży, że uniemożliwia lub znacznie ogranicza aktywność dziecka oraz możliwość nawiązywania relacji oraz utrudnia funkcjonowanie dziecka w przedszkolu/szkole, a czasem również w innych środowiskach.
-
Są dzieci, u których braki w umiejętnościach społecznych i/lub komunikacyjnych powodują zachowania trudne i ciągłą frustrację. Brak umiejętności inicjowania zabawy, dołączania do zabawy, prowadzenia dialogu, reakcji na odmowę powoduje, że dziecko stara się osiągnąć cel sposobami, które nie są akceptowane społecznie. W dalszej perspektywie zachowania niepożądane mogą się utrwalić, a dziecko może zostać odrzucone przez grupę.
Aby pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności poznawczych, komunikacyjnych oraz społecznych prowadzone są zajęcia:
-
treningu umiejętności społecznych ( do 6 osób),
-
zajęcia matematyczne (do 3 osób) ,
-
nauka czytania (do 3 osób),
-
gotowość szkolna (do 3 osób).